بدون دیدگاه
چگونه یک ISP ایرانی باشیم و سود خود را با کلک مرغابی افزایش دهیم!

اگر جزو کاربران ایرانی اینترنت باشید (که قطعاً هستید!) احتمالاً در طول استفاده ی ماهیانه ی خود از خدمات اینترنتی شرکت های مختلف، حداقل با مقادیری قطعی و اختلال مواجه هستید. پس به احتمال زیاد بارها برایتان پیش آمده که در حین مواجه شدن با مشکلات این چنینی، گوشی تلفن را برداشته و با بخش پشتیبانی ISP خود تماس بگیرید. در این میان یک از جملات معروفی که از زبان کارشناس بخش پشتیبانی می شنوید، احتمالاً این عبارت است که: “برو از وب سایت فلان یک فایل مختصر دانلود کن، بعدش بهم بگو سرعت دانلودت چقدره!” البته شاید تا کنون بارها این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا از سوی کارشناسان مربوطه مدام صحبت از وب سایت “فلان” در میان است و مثلاً هیچ گاه نامی از وب سایت “بهمان” برده نمی شود؟! جواب آن هم کاملاً ساده است؛ چون عمل میزبانی سرور های وب سایت فلان از سوی ISP شما صورت می پذیرد و در این میان انحصار میزبانی از وب سایت بهمان نیز به شرکت رقیب تعلق دارد! در واقع نکته ی مهمی که در این ماجرا وجود دارد، این است که قیمت‌ قابل توجه خدمات اینترنتی در کشور، ISP های حاضر در این عرصه را به سوی تجارت جدیدی سوق داده که همانا امر تقبل میزبانی و خرید ترافیک سایت‌ های مشهور و پربازدید داخلی‌ است. روشی که موجب کاهش قیمت تمام‌ شده ی اختیار نمودن پهنای باند می‌شود، اما هیچ تاثیری در کاهش قیمت اینترنت کاربران نهایی ندارد. در واقع این ISP های محترم هستند که این وسط، تمام سود پروسه ی مذکور را به جیب مبارک خود سرازیر می سازند.
در همین راستا از حدود یک سال پیش شاهد این نکته ی جالب هستیم که برخی از شرکت ‌های ارائه دهنده ی خدمات ADSL (یا همان ISP ها) و به ویژه سه شرکت آسیا تک، های ‌وب و شاتل، پیشنهاد میزبانی رایگان از دیتا سنترها را به وب سایت‌ های مشهور و پر ترافیک ایرانی می دهند تا امر میزبانی‌ از سرورهای خارجی، به سرورهای داخلی منتقل ‌شود. در واقع با چنین روشی شاهد آن هستیم که ISP های مذکور، ترافیک بین‌المللی را با ترافیک داخلی جایگزین کرده و به این ترتیب هزینه های خود را در زمینه ی ارائه کردن خدمات اینترنتی به شکل محسوسی کاهش می‌دهند. در این بین کاربران اینترنت نیز به دلیل کوتاه شدن مسیر گردش اطلاعات، فرآیند نقل و انتقال داده ها را به شکل سریع ‌تری تجربه می‌کنند (البته تنها بر روی وب سایت هایی که توسط ISP آن ها میزبانی می شود) اما در طی این پروسه هیچ ارزانی خاصی شامل حالشان نمی شود! چرا که فقدان امکانات سخت افزاری و همچنین وجود دستور العملی خاص برای تفکیک ترافیک اینترنت و اینترانت، به ISP ها این اجازه را می دهد تا سود اقتصادی حاصل از اعمال ترفند مذکور را تنها به سمت جیب مبارک خود روانه سازند. این در حالی است که بنابر اعلام مسئولان امر، در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد حجم ترافیکی که به دست کاربران ایرانی می ‌رسد، از طریق ترافیک داخلی تامین می شود که این ترافیک یک دهم ترافیک جهانی قیمت دارد. در نتیجه کاربران اینترنت، روی کاغذ باید هزینه ی کمتری بابت اینترنت مصرفی خود بپردازند. امری که تنها بر روی همان کاغذ باقی مانده و با عدم تحقق عینی آن، شاهد این نکته هستیم که کاربران مذکور (یعنی بنده و شما!) همچنان هزینه ی برخورداری از ترافیک بین المللی را پرداخت می‌ نمایند. در این بین کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خرداد ماه امسال، در مصوبه ی شماره ی ۲۱۵ خود، تعرفه ی ارائه کردن خدمات هم‌ مکانی یا Colocation (فرایند نصب تجهیزات در دیتاسنتر استراتژیک شرکت زیرساخت) را در مراکز شرکت ارتباطات زیرساخت تصویب نمود. امری که بعید به نظر می رسد با وجود تحقق آن، باز هم هزینه ی استفاده از اینترنت را برای کاربران عادی کاهش دهد و در این میان تنها مسیر رود سود عایدی از پروسه ی در اختیار گرفتن میزبانی مرکز داده های سایت های پر بازدید داخلی را اندکی تغییر خواهد داد. آن هم نه به سمت مصرف کننده ی نهایی این خدمات که کاربران عادی هستند.

عنوان: خبر
بروزرسانی: ۲۱ تیر ۱۳۹۴ در ۷:۴۷ ب.ظ

در صورت خرابی لینک دانلود، در کامنت‌ها گزارش دهید، توسط تیم پشتیبانی ما سریعاً لینک دانلود جدیدترین نسخه قرار میگیرد
  • امتیاز دهید:
    1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (تاکنون امتیازی ثبت نشده)
    Loading...
تبلیغات
اشتراک گذاری

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارد

آگاهی از
avatar
wpDiscuz